Varnar för elhandlare med flest klagomål
Sammanfattning av en artikel i Dagens industri 2019-10-14.
Sju elbolag hamnar på svarta listan över företag med mest klagomål. För första gången går nu statliga Konsumenternas energimarknadsbyrå ut och varnar framtida kunder. Elmarknaden är en av de mest problematiska konsumentmarknaderna och energimarknadsbyrån publicerar nu för första gången en lista över de elhandelsföretag som får mest klagomål.
”Vi ser stora skillnader när det gäller klagomålsstatistiken. En vanlig fråga från konsumenterna är om det finns företag som har mycket klagomål. Många är beredda att betala några kronor extra för att slippa de med mycket problem”, säger Anna Carlén, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Flera av företagen på listan har haft en hög andel klagomål under en längre tid. Två av dem är Stockholms elbolag och Göta energi, elbolag som i fjol omsatte omkring 170 respektive 880 Mkr och har en stadig tillväxt.
I klagomålen anger konsumenter att giltigt avtal inte har ingåtts, man har tackat nej till erbjudanden eller har aldrig haft kontakt med företaget. Avtal ska också ha förlängts utan kundens vetskap och så kallade brytavgifter ska sedan ha skickats när man valt ett annat bolag.
Elbolagen med mest klagomål:
• Stockholms elbolag: Många klagomål under lång tid
• Göta energi: Många klagomål under lång tid
• Nordic green energy: Många klagomål under lång tid
• Axilia: Många klagomål under lång tid
• Nordisk krafthandel: Många klagomål under lång tid
• Fi-nergy: Många klagomål under lång tid
• Telinet: Många klagomål under den senaste tiden